Relaps: Jak předcházet rizikovým situacím?

19.7.2020, Barbora Dařílková

V minulém článku jsme si popsali, co vše může vést k relapsu. Od silných emocí, přes konflikty a hádky, až po setkání s lidmi spojenými s předchozími návyky. Těmto možným spouštěčům se někdy říká vysoce rizikové situace. Dnes si nastíníme strategie, jak podobným situacím předcházet.
man-1156543_1280.jpg

V prvé řadě je ale potřeba říct, že pokud si zvolíte cestu abstinence od hraní, relaps bude s největší pravděpodobností součástí této cesty. A možná nejen jednou. Je třeba si uvědomit, že je to běžná součást ozdravného procesu, a neznamená to, že Vaše předchozí snaha přišla vniveč. Nicméně je samozřejmě žádoucí snažit se předcházet možným spouštěčům.

Prvním krokem pro úspěch této strategie je identifikovat své vlastní rizikové situace. To může znamenat zaměřit se na obvyklé zdroje stresu nebo třeba rozpoznat nezdravé návyky a vzorce chování. Jedině poté se Vám povede vytvořit si vlastní strategie předcházení těmto situacím, anebo jejich zvládání, pokud přece jen přijdou. 

Vaše výsledné strategie zvládání poté budou zcela individuální a „ušité“ Vám na míru. Následující příklady mohou sloužit jako inspirace:

  • Rozpoznat a identifikovat důvod, proč se cítíte tak, jak se cítíte. 
  • Odejít z dané situace. Opusťte dané místo, projděte se. 
  • Pozitivně myslet, ocenit se. Vytvořte si lísteček, kde budete mít napsané výhody současné situace, kdy nehrajete. Důvody proč nehrát a co tím získáváte. 
  • Setkat se nebo si zavolat s přáteli, rodinou, někým blízkým, komu důvěřujete. Můžete jim říct, že se nyní necítíte dobře, nebo si jen tak popovídat a přestat myslet na hraní. Jedná se o tzv. zastavení myšlenek na hru.
  • Zaměstnat se – začít uklízet, číst si, jít se osprchovat apod. Důležité je nezůstat na jednom místě s tím, že se cítíte nepříjemně, ale začít něco dělat a odreagovat se. 
  • Naplánujte si náhradní aktivitu, která Vás zaměstná a zároveň naplní Vaše potřeby v daný moment, kdy se chuť dostaví nebo dostavuje, např. v určitý den a hodinu. 
  • Nepřipomínat si prožitky, které jsou spojené s hazardem, zejména ne výhry. 
  • Pořád si připomínat výhody nehraní/nesázení, nebo v ohrožující situaci nevýhody hazardu. 
  • Přeladit své myšlenky, a to prostřednictvím relaxace, cvičení, jógy, koupele, sauny, pobytu v přírodě, spánku, léčivých rostlin, sportu atd. 
  • Nezatěžovat se zbytečnými starostmi o tom, jak vydržíte žít bez hazardu, a říct si, že abstinujete právě dnes. 
  • Vydržet. Bažení po hře nikdy netrvá věčně a vždy znovu odejde. 

Další inspiraci pro zvládání bažení můžete najít v tomto článku ze skupinového chatu na téma craving a bažení

A co dělat, pokud všechny strategie selžou, a přece jen přijde uklouznutí? To si řekneme v následujícím článku. 

Za tým Naberte kurz,

Bára 

Zdroj: Nešpor, K.: Jak překonat hazard, 2011.

Napsal Anonym8673, vytvořeno 28.7.2020 17:30:21 Číst
Dobrý den, Petře. Vítám Vás znovu na našem webovém portále. Jsem ráda, že Vás má rubrika ...
Napsala Eliska, vytvořeno 27.7.2020 16:36:50 Číst
Eliško, sorry jako ......bud je tvuj dotaz pro idioty nebo si delas srandu, nebo proste musis ...
Napsal petrr, vytvořeno 24.7.2020 06:23:49 Číst
Přejít do diskusního fóra