Krizové linky v Česku: Kdy volat?

26.10.2019, Barbora Dařílková

Většina z nás nejspíš již od dětství ví, že máme volat hasiče, když hoří, nebo policii, když nás někdo okrade. Ale víte také, kdy volat na linku důvěry neboli krizovou linku?
telephone-handset-1678306_1280.jpg

Krizové linky jsou tu pro Vás tehdy, když Vás něco trápí a potřebujete si promluvit. Necítíte se dobře? Je Vám smutno? Pohádali jste se s blízkým? Opustil Vás partner? Máte problémy v práci? Stalo se něco nečekaného a nevíte, jak si s tím poradit? Už byste nejraději nebyli a se vším skoncovali? V těchto a podobných případech se můžete obrátit na krizovou linku. Každý problém nebo tíživá situace jsou důležité, a stojí za to je sdílet. 

Možná teď přemýšlíte nad tím, co od hovoru na krizové lince můžete očekávat. Důležitou součástí je anonymita. Vy i pracovník na druhé straně jste zcela anonymní. Nemusíte prozradit své jméno, ani žádné osobní údaje. Hovor se nikdy nenahrává a pracovník linky nemusí vidět ani Vaše telefonní číslo. To, co budete sdílet, je zcela na Vás. Od samotného hovoru můžete očekávat vyslechnutí, empatii, podporu, nasměrování nebo třeba pomoc při rozhodování. Můžete také získat kontakt na konkrétní sociální službu nebo odborníka z jiného oboru. A pro ty, kterým nevyhovuje telefonování, některé linky nabízí i krizový chat. 

Říkáte si ještě, kdo je na druhé straně hovoru nebo chatu? Na krizové lince se vždy spojíte s vyškoleným krizovým interventem. Může se jednat o psychologa, terapeuta, sociálního pracovníka, lékaře nebo odborníka z jiné příbuzné profese. 

A kam tedy volat a psát?

Pokud cítíte, že byste potřebovali pomoci s problematikou spojenou s hraním hazardních her, můžete využít naši linku Národní telefonické krizové linky pro hráče hazardních her a osoby blízké – 777 477 877. Na lince i na chatu jsme každý den od 8:00 do 16:30 včetně víkendů.

Pokud cítíte, že byste potřebovali pomoci s jakoukoliv jinou obtížnou životní situací, seznam linek, které mohou pomoci naleznete zde: Linky důvěry