McDonald's monopoly

15.12.2023, Tereza Vlhová

Máte rádi McDonald´s? A co Monopoly? Obě tyto značky mají velkou oblibu v celosvětovém měřítku a tak není divu, že někoho napadlo, tyto dvě věci spojit.
ZAJÍMAVOSTI úvodní fotky k článku (11).jpg

McDonald´s Monopoly byla kampaň známého fastfoodového řetězce na podporu prodeje a rozšíření dosahu, která byla založena právě na známé a oblíbené hře Monopoly od společnosti Hasbro. Jako první byla hra uvedena ve Spojených státech amerických v roce 1987, kde zaznamenala obrovský úspěch, a proto si postupně získala přízeň zákazníků po celém světě.

Tato hra měla jednoduchá pravidla. K nákupu vybraných položek z menu restaurace jste zdarma dostali také kartičku. Po odlepení jste mohli objevit dva typy kartiček. 

  • První typ obsahoval okamžitou výhru v podobě nápoje, burgeru, nebo zmrzliny zdarma.
  • Další typ kartiček byl podobný právě kartám nemovitostí ze hry Monopoly. Úkolem u těchto karet bylo pak sesbírat kolekci nemovitostí stejné barvy a tím si hráč zajistil výhru v podobě finanční odměny, rozličné elektroniky, nebo třeba nového auta.

V souvislosti s touto hrou došlo v průběhu jejího pořádání hned ke dvěma těžko uvěřitelným příhodám, které fastfoodový řetězec nepostavily do příliš dobrého světla. Přesto si tato hra udržuje oblíbenost i v současnosti a pravidelně se vrací do poboček například ve Velké Británii.

K prvnímu velkému „průšvihu“, kterému vedení řetězce McDonald´s muselo čelit, došlo v letech 1989-2001 a je znám pod názvem „McDonald´s Monopoly scam“. Pro řetězec rychlého občerstvení tehdy tiskla výherní lístky externí společnost. I přes extrémní zabezpečení celé akce se jednomu ze zaměstnanců, které výherní lístky převážel, povedlo přijít na způsob, jak zabezpečení obejít a výherní lístky získat pro sebe. Sám se však hry zúčastnit nemohl, a tak vytvořil propracovaný gang, který celé roky sháněl „bílé koně“, kteří výhry přebíraly. Vzhledem k tomu, že v průběhu let 1989-2001 nebyl prakticky žádný jiný „legitimní“ výherce, podařilo se mu tak připravit společnost o přibližně 24 milionů amerických dolarů. Pokud by vás tento případ zajímal, v roce 2020 byl podrobněji natočen dokument s názvem „McMiliony“, který se věnuje přímo této kauze a obsahuje podrobnou rekonstrukci případu a výpovědi svědků.

K druhé příhodě, která nevrhá na společnost McDonald´s příliš dobré světlo, dochází často ve Velké Británii, kde se hra v intervalech vrací i v současnosti. Ve Spojeném království hra podléhá místním zákonům o hazardu, a proto je účast na hře omezena věkovou hranicí 16 let. Protože však McDonald´s kartičky přímo neprodává, ale dává je zdarma k nákupu svých produktů, vznikají pak na prodejnách bizardní situace, kdy si dítě samo může koupit některý z produktů s hrací kartou, ale již si samo nemůže vyzvednout výhru v podobě například zmrzliny. K tomuto sporu docházelo ve Velké Británii poměrně často, a proto se objevuje ve velké míře i v médiích, kde je společnost McDonald´s kritizována, nejen ze strany rodičů, za podsouvání hazardní hry dětem, ale také za „nemožnost“ si poté výhru vyzvednout.